tirsdag 13. desember 2011

Stoloppgave

Den første oppgaven vi fikk utlevert på starten av skoleåret var å brette en stol ut av papir. Da fikk vi et oppgave ark med kriterier og en mal for hvordan stolen skulle brettes.

Stolen skulle i utgangspunktet framstille en hobby eller en framtidsjobb, altså den skulle ha et personlig preg.

1. Da jeg satte igang med stolen begynte jeg å danne meg bilder i hodet om hvordan jeg ville den skulle se ut. Jeg var veldig bestemt på at den skulle ha prikker i forskjellige farger. Personlig er jeg som oftest en veldig glad og positiv jente som  elsker farger, så da ble den bare sånn.

Det oppsto selvfølgelig noen hindringer på veien. Jeg ante ikke hvordan jeg skulle få klippet ut mange sirkler i lik størrelse. Etter mye om og men fant jeg ut at jeg kunne ta i bruk hullmaskinen. Da tok jeg fram papp i forskjellige farger og begynte å ta hull. Da prikkene var ferdige tok jeg bare lim på stolen og drysset de over. Til slutt dro jeg på materialrommet for å finne noe decor. Da fant jeg noen fjær i samme farger som prikkene så da ble valget enkelt.

Resultatet:



Jeg ble veldig fornøyd med denne, prikkene minte meg veldig om melkesjokolade nonstop, og fargene gjør meg glad. Fjærene ga den også det lille ekstra.

2. Da jeg skulle begynne på stol nummer to hadde jeg virkelig ikke peiling. Foran meg lå det strimler med utklipte hull fra stol nr. 1. Etter litt råd fra Solveig (lærer) kunne jeg lage en stol utav positiv og negativ form. Altså den ene stolen var papir jeg hadde klipt ut fra, altså den positive formen. Den andre stolen var papir som var klipt ut, som var den negative formen.

Valgte også å ta med fjærene på ryggstøtten her også, rett og slett fordi jeg synes det var kult.

Resultat:























Jeg synes også denne stolen var ganske grei, men ble mer fornøyd med den første. Dette var mer for å prøve ut noe faglig, altså som nevnt tidligere positiv og negativ form.

3. Stol nummer tre ble ganske så spontan. I og med at jeg var ferdig med to andre stoler valgte jeg bare å lage en helt uten videre. Det første som slo meg var at jeg skulle lage en epletre stol. Finnes ikke så mye mer personlig ved den enn at jeg liker epler. Slo meg også at jeg skulle ha grønt gress under og en blomst i gresset. Stolen minner meg om sommer og sol, så den ble litt personlig likevel.

Som sagt, stolen var ganske spontan kun fordi jeg egentlig valgte å legge mest vekt på de to andre.

Resultatet:




Dette er stolen jeg likte minst og brukte kortest tid på. Laget den kun fordi jeg ble ferdig med de andre.

Sånn kort oppsummering over prosessen synes jeg det var helt greit, men litt kjedelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar