onsdag 14. desember 2011

Fargeoppgave

I denne oppgaven skulle vi utføre forskjellige oppgaver i form av farge/maling. Den første oppgaven vi fikk var å male "Ittens fargesirkel". Det gikk ganske bra og jeg lærte å blande fargene som skulle inn. Jeg fikk ikke tatt noe bilde av fargesirkelen min i og med at lærerne hadde tatt de inn. Derfor legger jeg ved et bilde av fargesirkelen som jeg fant på nettet.





Så skulle vi lage oss prøveplater der vi malte en rød, gul og blå stripe bortover, og nedover. Før vi startet å male måtte vi grunne platene. Det var en slags hvitmaling som vi måtte dekke hele platen med, både fram og bak. Den første prøveplaten min har jeg i tillegg til malingen påført litt glans.


1.

2.

På den andre har jeg bare malt, og ikke tilført noe som helst.


Så var det hovedoppgaven. Her skulle vi male hus med å bruke teip. Plata var i størrelse A3 og det første vi måtte gjøre var å grunne den. Deretter skulle vi male en farge over hele plata. Den fargen ville være den som kom fram under teipen. 

Jeg valgte selv å male en dus grønnfarge. For å få den grønne fargen blandet jeg inn litt hvitt i tillegg til at jeg dyppet en svamp i hvitmaling og klemte den utover plata. 

Da jeg satte på teip hadde jeg bare sett for meg et enkelt hus i hodet, derfor gjennomførte jeg det slik. Dør, vinduer og tak. Over teipen malte jeg med en mørkegrønn farge. Da fikk maleriet mitt en lys/mørk kontrast. 

Da jeg hadde malt det slik følte jeg meg ferdig. Da kom Solveig bort til meg å ga meg tips om hva jeg kunne gjøre for å bearbeide den. Hun foreslå at jeg skulle male inn noe rødt slik at det i tillegg ble en komplementær kontrast. Derfor valgte jeg å legge inn noe rødt i vinduene og på himmelen. Så prøvde jeg ut noen andre teknikker for å få maleriet til å bli mer spennende. 
I vinduene og døra malte jeg på litt glans. Til slutt gikk jeg gjennom hele bildet med sandpapir.

Resultatet ble ganske enkelt. Fikk litt dårlig tid på slutten så jeg tenkte jeg ikke rakk å gjøre noe stort utav maleriet mitt. Ble ikke særlig fornøyd med det i og med at jeg ikke rakk å bruke nok tid på det. Det kunne blitt bedre om jeg hadde hatt bedre tid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar